PRESSE

GUIDELINE I LOKALT PRESSEARBEJDE UNDER KAMPAGNEN

Folketingsvalget er det vigtigt at komme i lokalsprøjten. De lokale aviser bliver læst af rigtig mange og ikke mindst er det, det rette sted at få jeres kandidat i pressen.

Husk at lokalpressen elsker engagerede unge – og især når det kobles sammen med lokale historier.

Nogle gange kan det hænde at pressen kan være lidt irriterende: journalisterne kan være lidt dovne og lokalavisen er måske mest af alt borgerlig.

Har man gå-på-mod og husker at meddele pressen når man laver spændende aktiviteter er det vores allerbedste mulighed for at komme ud med vores budskab til så mange mennesker som muligt. Derfor er det altid en god idé altid at kontakte pressen, hvad enten man laver en aktion og vil have pressen til at skrive om den eller fordi man har et læserbrev om den lokale bus 7’s nedlæggelse.

Skønt pressen ikke altid er på vores side, kan man som regel få dem til at bringe vores historier alligevel, det kræver blot lidt snilde, gå-på-mod og humoristisk sans – og husk: Journalister vil gerne have historien serveret på et sølvfad!

Vinkling

Når I forsøger at få presse på jeres aktion er det altafgørende at I har en god vinkling og en god overskrift. Aviserne får massevis af pressemeddelelser hver eneste dag og jeres skal derfor skille jer ud. Laver I en aktion, hvor gymnasieelever sidder med skilte om at de ikke kan komme i 3.g som følge af 3.g-pladsmanglen for at sætte fokus på manglen på praktikpladser, er overskriften: ”SFU vil have praktikpladser til alle” måske ikke den mest spændende, måske skulle man prøve med: ”Unge tvinges ud af gymnasiet”.

FEM TIPS OM AT FÅ EN HISTORIE BRAGT

  1. Formuler historien for dig selv i en sætning. Fx: ”De unge i Nørre Snede er så utilfredse med regeringen, at de kaster flødeboller på Rådhuset i morgen kl. 14”. Det er vigtigt at kunne være kort og præcis når du skal skrive en pressemeddelelse og snakke med journalister, derfor skal du have formuleret historien i én sætning før du starter på alt det andet!
  2. Tænk over, om der er nogle fede billeder i historien – fx hvis I laver en aktion, der er sjov at tage billeder af – og sørg for at fremhæve dette, når du skriver pressemeddelelse og snakker med journalister. Især hvis I gerne vil i TV! Husk også selv at tage et kamera med, så billederne fra aktionen kan komme på sfu.dk.
  3. Skriv en pressemeddelelse, som du sender til alle de lokaler medier. Den må allerhøjst være en A4-side lang, og du skal skrive kontaktinformationer på, så medierne kan få fat på dig, hvis de vil vide noget mere. Husk at telefonisk opfølgning er altafgørende, og lad dig ikke afvise for nemt – spørg derimod om de har fået din pressemeddelelse, om der er sat en journalist på historien, og om du kan blive stillet om til vedkommende.
  4. Pressemeddelelsen skal bygges op ligesom et Ritzau-telegram – som en masse af artiklerne i især gratisaviserne også er det. Der skal være citater, og pressemeddelelsens enkelte afsnit skal kunne læses uafhængigt af det der kommer efter. Hvis man piller den nederste halvdel ud skal historien altså fortsat give mening (se eksempel her).
  5. Beholde telefonnumre og mailadresser på journalister, så du kan kontakte dem igen en anden gang. Så kender de dig jo, og ved at du har en god historie til dem, når du ringer næste gang. Men hold naturligvis øje med, om de skriver noget godt om jer!

Opfølgning

Det er ikke altid lige nemt at gennemskue om pressen vil dukke op til ens aktion. Det er derfor en god idé at ringe og spørge dem om de har modtaget jeres pressemeddelelse. Forklar dem lidt om aktionen og alle de gode billeder, der kan tages – og hør til slut om de vil dukke op (så kan man somme tider også få et hint om hvad der gør at de måske ikke dukker op – måske er det nemlig ikke aktionen den er gal med, men tidspunktet på dagen). Så selvom der ikke lige kommer presse på den første aktion gælder det bare om at fortsætte, måske dukker de op næste gang😀

Hvis ikke de dukker op, så kontakt dem for at høre om I selv må indsende en lille artikel med et billede, måske vil de bringe det.

I kan læse meget mere om pressearbejde og finde pressemeddelelser til de nationale aktionsdage m.m. på www.sfunet.dk

LÆSERBREVE

Læserbreve er stærkt undervurderede. Ved at skrive et læserbrev når du ud til flere mennesker end hvis en journalist skal skrive en historie om dig (udover forsiden er debatsektionerne det mest læste i en avis), du slipper for at en journalist skal bestemme hvad der skal stå (du får lov at formulere dig helt selv) og det er ofte meget nemmere at få et læserbrev i en avis, end det er at få en journalist til at skrive om jeres aktivitet.

Læserbreve er gode til at få jeres holdninger frem. Formålet med et debatindlæg er, at I skal mene noget om et eller andet, mens en artikel skrevet af en journalist af en avis typisk ikke kun handler om holdninger, men primært om et eller andet der er sket.

Læserbreve er ikke så gode til at opreklamere en begivenhed eller fortælle om hvor god en event var. Selvom det godt kan lade sig gøre nogle gange gider aviserne som regel ikke lade folk bruge deres debatspalter som reklameplads.

FEM TIPS OM AT SKRIVE LÆSERBREVE

  1. Start med at præsentere din konklusion eller dit budskab, fremlæg så dine argumenter og afslut med at gentage din konklusion eller dit budskab. Så har alle fattet hvad det egentlig var, du ville sige, og det er jo temmelig vigtigt!
  2. Hold det kort og simpelt – skær alt det unødige fra og koncentrer dig om en kort og præcis argumentation. Folk bliver alligevel bare forvirrede, hvis de skal forstå en masse snørklede argumenter og sammenhænge!
  3. Henvis gerne til et andet læserbrev eller en artikel, avisen tidligere har bragt. Aviserne kan godt lide følelsen af at have sat dagsorden, og vil gerne have lidt ping-pong mellem debattørerne.
  4. Tjek avisens formkrav – de findes i avisernes debatsektion og oftest også på avisernes hjemmesider. Der er som regel retningslinjer for hvor lange debatindlæggende må være, og så skal man altid huske at skrive navn og adresse på.
  5. Send det til regionale eller lokale medier; de er ofte glade for at høre fra de lokale borgere om aktuelle sager – ikke mindst hvis man er kontaktperson i den lokale SFU-afdeling. Men lad være med at sende det helt samme læserbrev til to aviser i samme område – så kan de godt blive sure!

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s