DEN FØRSTE DAG I VALGKAMPEN

SÅ ER VALGET UDSKREVET, OG NU GÆLDER DET OM AT BRUGE DE NÆSTE TIMER KLOGT!

  1. Ring jeres lokale SFU-kandidatkampagne op, og koordinerer dagens aktiviteter, særligt plakatophængningen. Find din valgkamskoordinator her – ring gerne op i dag for at få styr på det sidste.
  2. Ring jeres lokale journalister op som de første og fortæl dem hvad I laver de første timer af valgkampen. De hungrer lige nu efter gode valgkampshistorier og vi har dem – for selvfølgelig er vi de første på gaden. Find gode råd til snakken med journalisterne her 
  3. Efter du har snakket med den lokale journalist så er det ud over stepperne med plakatophængning. Sørg for at have cykler og biler klar med plakater, strips og stiger. Inviter evt. Journalisterne med ud, så de kan følge jeresklatring i lygtepælene.
  4. Lav “levende valgplakater” og/eller bannerdropsaktion – se nedenfor

* * *

Når valget udskrives skal vi kapre de bedste lygtepæle til vores valgplakater – så snart vi får nyheden, skal vi være klar på gaden med plakater, stiger og strips, så sørg for allerede nu at have det hele klar i bilen eller christianiacyklen.

Mens du sender folk af sted med plakater, så brug selv 10 min. på at ringe de lokale journalister op og invitere dem med ud. De hungrer efter gode historier om de første aktiviteter i valget, som fx:

:       at I krydrer jeres plakatophængning med ”levende valgplakater” aktion, hvor I hænger i lygtepæle med valgplakater på maven og råber politiske budskaber i megafoner langs gaden.

:    at I laver et stort bannerdrop et centralt sted i byen. Budskabet anbefaler vi bliver ”JOBS TIL ALLE UNGE” set i lyset af den massive ungdomskrise, vi står midt i, hvor 60.000 unge står uden job. Det kan også, som tidligere anbefalet være “BEVAR EFTERLØNNEN” – et emne, som bliver det helt store stridspunkt mellem de to blokke under valgkampen.

Hent skabelon til  generelt “Stem SF” banner her

Se nedenfor pressemeddelser til bannerdropsaktioner.

Her er forslag til pressemeddelse for ”JOB TIL ALLE UNGE” samt BEVAR EFTERLØNNEN-aktionerne. Husk at indsætte rigtigt navn, by og tidspunkt.

Unge SF’ere aktionerer for jobs til alle unge!

På valgkampens første dag er SFU’erne klar på gaden.  Lige efter valgets udskrivelse laver SFU (indsæt afdelingens navn) bannerdrop fra (indsæt placering). Budskabet er klart: Sæt dit kryds ved SF, hvis du vil sikre nye jobs til ungdommen.

Folketingsvalgets udskrivelse i dag markeres af SFU’erne fra (bynavn) ved bogstavligt talt at kaste valgkampens hovedbudskab: ”Jobs til alle unge” ud over (bynavn).

Krisen har ramt os unge ekstra hårdt: Risikoen for at blive ledig er størst som ung, og den forstærkes af det store frafald fra uddannelserne. Næsten 10.000 unge står i dag uden praktikplads og 7733 unge er i år blevet afvist på de videregående uddannelser. Det på trods af, at uddannelse for os unge er nøglen til at få et arbejde og klare sig godt videre i livet. Der er behov for, at der i valgkampen bliver sat fokus på konsekvenserne af en ungdom i krise” siger (indsæt KP’ers navn), kontaktperson for SFU (indsæt afdelingens navn).

I dag er der over 60.000 unge arbejdsløse i Danmark, og arbejdsløsheden blandt ungdommen er dermed steget med 84% siden krisens start i 2008. Undersøgelser viser da også, at op mod halvdelen af alle unge mellem 18 og 29 år frygter arbejdsløshed. En frygt de unge SF’ere forstår, og derfor vil bringe i spil i valgkampen:

”Hvis ikke vi handler nu, risikerer vi at tabe en hel generation på gulvet. Det er ikke kun tragisk for den enkelte, men også en katastrofe for samfundet. I SF vil vi give ungdommen et løft, ved at investere 10 mia. i uddannelse og gennem vores vækstplan sikre 60.000 nye jobs, som også vil komme ungdommen til gode.” Det siger (indsæt KP’ers navn), der særligt betoner vigtigheden af at sikre lærepladser til alle unge på erhvervsfaglige uddannelser, som et led i at bekæmpe den stigende ungdomsarbejdsløshed. ”Vi vil give alle unge mulighed for at gennemføre den uddannelse, de ønsker. Ingen skal afbryde deres uddannelse, fordi det ikke er muligt at finde en læreplads.” siger (indsæt KP’ers navn)

Aktionen finder sted kl. (indsæt tidspunkt) fra (indsæt placering).

Kontakt:

KP-navn

Tlf.:

Mail:

Unge SF’ere aktionerer for efterlønnen!

På valgkampens første dag er SFU’erne klar på gaden.  Lige efter valgets udskrivelse laver SFU (indsæt afdelingens navn) bannerdrop fra (indsæt placering). Budskabet er klart: Sæt dit kryds ved SF, hvis du vil sikre din efterløn.

Folketingsvalgets udskrivelse i dag markeres af SFU’erne fra (bynavn) ved bogstavligt talt at kaste valgkampens hovedbudskab: ”Bevar efterlønnen” ud over (bynavn).

”Fjernelsen er ikke bare dybt unfair for vores forældre og bedsteforældre. Det er også generationstyveri af værste skuffe for os unge. Tænk på den unge murer, der fra 20-årsalderen har løftet hundredvis af sten om dagen. Skal han først kunne gå på efterløn som 69-årig? Han skal ikke tvinges til at slide sig selv op i et 50 år langt arbejdsliv.” siger (indsæt KP’ers navn), kontaktperson for SFU (indsæt afdelingens navn).

Regeringens aftale med Radikale og Dansk Folkeparti afskaffer efterlønnen og forringer folkepensionen for mere end 470.000 danskere. Og det vækker ikke opbakning hos de unge SF’ere.

”Vi mener ikke, at helt almindelige danskere med hårde fysiske jobs skal betale de riges og bankernes champagnegilde i 00’erne  ved at arbejde fra de er 19 til de er 69.”  Det siger (indsæt KP’ers navn), der ej heller mener, at efterlønsreformen leverer noget svar på, hvordan vi skaber vækst og kommer ud af krisen. Vi skal i stedet satse på at fordele krisebyrden på hele befolkningen ved at arbejde og uddanne os ud af den.

Aktionen finder sted kl. (indsæt tidspunkt) fra (indsæt placering).

Kontakt:

KP-navn

Tlf.:

Mail:

Et svar til DEN FØRSTE DAG I VALGKAMPEN

  1. Christian Winther siger:

    Hvad er forholdene mellem højden og bredden på “BEVAR EFTERLØNNEN” – banneret?

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s