BOGANMELDELSE: Hvorfor er feminister så snerpede?

af Laila Lauridsen

”Hvorfor er feminister så snerpede?” Det og 29 andre spørgsmål behandles i bogen af samme navn, hvor typiske spørgsmål fra den offentlige diskussion om ligestilling og køn undersøges og debatteres på en både provokerende, oplysende og underholdende måde.

Hvorfor-er-feminister-så-snerpede

Forsiden af “Hvorfor er feminister så snerpede?”

Men inden bogen, der blev udgivet i forbindelse med 100-året for kvinders kommunale valgret, tager fat på de 30 spørgsmål, behandles debatten om kvinders valgret. En kamp der tog 22 år fra forslaget første gang blev stillet og 10 gange nåede at blive afvist af de høje herrer i landstinget. Debatten giver et godt indblik i de mange begrundelser der er blevet brugt mod kvinders ligestilling og krydres med mange gode citater, som fx højremanden Carl Ploug der mente ”at det tilkommer kvinden at besørge det jeg med et kønt ord vel gerne kan kalde hjerteanliggender … samfundet kan slet ikke være tjent med, at kvinderne drages bort fra disse kærlighedsgerninger for at skændes med os i en valgforsamling eller i et ting. For den parlamentariske kamp ønsker jeg vore kvinder fritagne.” Han synes således ikke at kvinderne skulle inddrages i det politiske livs støv og snavs og ville derfor, til forsvar for både landet og kvinden, stemme imod kvinders valgret. En omsorg for kvinderne, der gik igen hos mange af modstanderne af ligestillingen. Der var dog også andre argumenter mod ligestillingen: ”Kvindens frigørelse er noget, som slet ikke hører hjemme i Danmark”, ”den gifte kvinde … er fuldstændig repræsenteret ved sin mand” og i fald det kun skulle være ugifte kvinder der skulle have stemmeret, ville det være et problem da disse ”ganske naturligt må være misfornøjede med verden og forholdene,” når nu de ikke havde en mand.

Resten af bogen trækker tråde tilbage til de forskellige argumenter der blev brugt for 100 år siden og giver således bogens argumentation et argumentationshistorisk perspektiv, der bakkes op af statistikker og forfatterens egne holdninger til problemstillingerne.

Bogens første spørgsmål ”Ja, det kan godt være, at kvinderne var undertrykte for hundrede år siden, men nu har vi indført ligestilling, ikke?” besvares negativt bl.a. med henvisning til at Danmark bl.a. ligger på en 39. plads når det gælder ligeløn, hvor mænd i gennemsnit tjener 82.301 kr. mere end kvinder – om året! Og derefter går det slag i slag med spørgsmål om kønsroller, ligeløn, kvindekvoter, drengekvoter, millimeterdemokrati, familiemønstre og meget andet, inden der sluttes af med nogle generelle overvejelser om hvordan der kan sikres øget ligestilling.

Bogen er klart anbefalelsesværdig. De små 200 sider er hurtigt læste og bogen bliver aldrig kedelig. Den provokerende facon gør at man ikke nødvendigvis er enig i alle konklusionerne, men der er masser af brugbare statistikker og citater for alle der fra tid til anden diskuterer ligestilling. Bogen er således ikke en indføring i feminisme og forskellige teorier, men giver nogle redskaber til at forstå debatten i dagens samfund og masser af argumenter til spisepausen, paneldebatten eller hvor man ellers diskutere køn, ligestilling og feminisme.

Gretelise Holm, ”Hvorfor er feminister så snerpede? 30 spørgsmål om køn og ligestilling”. Udgivet i 2008 hos Lindhardt og Ringhof. 196 sider.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind: