Dyrere og dårligere busser og tog

Herunder kan du læse om SFU’s holdning til kollektiv trafik. Det er et område, regeringen har skåret massivt på, og som er helt central for det velfærdssamfund, vi gerne vil skabe.

Antallet af passagerer i den offentlige trafik er støt dalende. Folk vælger i stigende grad at tage bilen på arbejde, og når de skal rundt. Det hænger sammen med de store prisstigninger, der har været på den kollektive trafik. Havde prisudviklingen på en liter benzin fulgt prisudviklingen på klippekort i Hovedstadsområdet, ville en liter benzin i 2008 have kostet godt 26 kroner. Tilfældet var, at det kostede godt 10 kroner.
I landets yderområder skæres der massivt i busafgangene, hvilket gør det svært for nogen at komme i skole om morgenen, mens det tvinger andre til at tage hjem fra den by, de går i skole i tidligere, end de måtte have lyst til. Mange steder går busserne ikke efter kl. 18. Det begrænser rigtig mange i at leve det liv, de gerne vil. Man har set eksempler på busnedlæggelser på Fyn, i Randers, i Ribe og Tønder og i Favrskov kommune.

Hvordan kommer det så vidt? Hvorfor stiger priserne, og busserne nedlægges flere steder?
Det sker, fordi regeringen ikke prioriterer den offentlige transport.
Den kollektive trafik er blevet udliciteret og skal således klare sig på markedsvilkår. Det vil sige, at hvis der ikke er passagerer nok på en busrute, så lukker den. Det er vel også meget fair og logisk?
Ja – og så alligevel. Det gør, at især udkantsområderne rammes, som tidligere nævnt. De steder hvor busruterne ikke er økonomisk rentable rammer det ekstra hårdt, hvis man ikke kan komme hjem fra en kammerat eller komme i skole. Så er man tvunget til at tage bilen eller blive kørt af sine forældre.

Det er en skam, hvis vi med udhulingen af den offentlige trafik skal tvinge alle ind i biler. Det er et problem af to grundlæggende årsager:
1) I SFU vil vi gerne have et samfund, hvor alle har mulighed for at komme rundt. Man skal have mulighed for at besøge venner og familie uden, at det skal vælte ens budget. Priserne på offentlig transport er steget urimelig meget i forhold til andre ting.
Det leder videre til grund nummer to:
2) Det er helt centralt for vores kamp imod klimaforringelserne, at det er attraktivt at tage det klimavenlige alternativ til bilerne. Regeringen gør meget ud af at gøre det billigere at købe klimavenlige biler – og det skal det også være! – men de glemmer helt den offentlige transport, som virkelig kan batte noget, hvis vi skal privatbilismen og de deraf følgende klimaforringelser til livs! Det skal være attraktivt økonomisk og tidsbesparende at tage den offentlige transport.

Derfor foreslår SFU en sænkelse af priserne på den offentlige transport samt en massiv investering i skinnenettet, så det ikke længere tager dobbelt så lang tid at tage toget, som det tager i bil.
Det gør vi, fordi vi gerne vil styrke det fælles. Vi vil gerne sørge for, at alle har muligheder for at leve det liv, de ønsker – og altså at alle kan besøge deres venner og familie. Mobilitet er en rettighed, som skal sikres gennem et stærkt fællesskab; ikke af et profitorienteret marked, som er orienteret mod at tjene penge. Den offentlige transport skal have til formål at yde borgerne god service – ikke at tjene penge til aktionærer.

Regeringen ønsker ikke at sætte penge af til den offentlige transport. Den ser passivt til, mens priserne fortsætter med at stige.
Det vil vi gøre op med i SFU.
Vi vil afsætte penge til den offentlige transport og på sigt genovertage kontrollen med driften, så vi får den kollektive transport tilbage på fællesskabets hænder. På den måde får vi gjort op med regeringens ideologiske projekt om at skabe et samfund, der baserer sig på den gamle børnesang: ”Har du penge, så kan du få, men har du ingen, så må du gå”.
SFU vil et stærkt fællesskab, der giver de enkelte mulighederne for at leve det liv, han eller hun ønsker. Vi ønsker et samfund, hvor du har nogle helt basale muligheder for blandt andet at komme rundt, selvom du ikke er velhavende.

Hvis du bliver konfronteret med kritiske spørgsmål til vores kampagneslogan om ”billigere og bedre busser”, kan du bruge nogle af nedenstående argumenter:
1) Alle skal kunne komme rundt
Regeringen ser passivt til, mens priserne på den offentlige transport stiger. Det gør, at de grupper i samfundet, der er afhængige af den offentlige transport, og som i forvejen har færrest penge, bliver væsentligt begrænset. Hvem har lyst til at besøge sine venner, hvis det koster halvdelen af månedens madbudget?
2) Det går for langsomt
I dag er der for få busafgange, og togene er for sløve. Det kræver fælles investeringer, hvis den offentlige transport skal have et løft. Tag pengene fra bilejerne og gør det billigere og hurtigere at tage den offentlige transport. Flere busser, hurtigere tog – og billigere billetter!
3) Det fucker klimaet op
CO2-udledningen som følge af privatbilisme er en af de slemme syndere i de klimaforringelser, vi oplever i disse år. Det er utopisk at tro, vi kan få folk ud af bilerne og ind i busser og toge, hvis det ikke samtidig gøres billigere og mere effektivt.

Tjek i øvrigt SF’s trafikpolitik her.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s