Ledelse af skolestartskampagnen

Som kontaktperson er du med til at sørge for, at SFU sparker røv. Også gennem det næste skoleår. Derfor er der nogle ting, du skal sørge for falder på plads. Her får du en gennemgang af det forløb, din afdelingen skal igennem, en beskrivelse af hvad din opgave er og et råd til, hvordan du sørger for at din afdeling holder gejsten.

Opstart efter sommerferien
Skolestatskampagnen ligger som navnet jo nok antyder, lige efter sommerferien. Det betyder, at en stor del af kampagnens funktion dels er at opsnappe alle dem, der starter et nyt sted efter ferien og dels at vække afdelingerne op efter en lang sommerferie hvor aktivitetsniveauet ikke altid er lige højt fordi folk har været af sted på ferie osv.
Det første du skal gøre er derfor at få ringet rundt og indkalde til et møde. Det er meget muligt, at der er kommet nye medlemmer over sommeren, som skal have en invitation, ligesom de gamle lige skal ind i rutinen igen.

· På det møde skal medlemmerne introduceres til skolestartskampagnen. For at få gjort det kan du skrive en mail til sfu@sfu.dk og bestille en oplægsholder, der kan holde oplæg om, hvad kampagnen går ud på, hvad den indeholder og hvad den politiske baggrund er.
· Ellers vil det være smart at diskutere igennem hvad jeres afdeling gerne vil have ud af kampagnen. Lav en arbejdsplan, fordel arbejdsopgaver, og fastlæg gerne møderne for den næste periode. Så kan folk afsætte tiden, og der er støre sandsynlighed for at folk dukker op.

· Hvis der er mange arbejdsopgaver, der skal fordeles, kan det være en god ide at få uddelegeret nogle arbejdsopgaver, så du ikke føler, at det er dig, der står med alt ansvaret.

· Hvis der er nogen i din afdeling, som du ved, vil være gode til en bestemt type opgave, eller som interesserer sig for et bestemt område, kan du med fordel prikke vedkommende på skulderen og spørge, om de ikke har lyst til at være tovholder for eller med i et bestemt projekt. Så er det tit, at folk føler et større ansvar for projektet. Under alle omstændigheder er det godt at få en klar arbejdsdeling, både i forhold til afdelingen og til de regionale projekter.

· Som noget af det første er det også vigtigt at få lagt materialer ud og plakater hængt op på alle skoler i området. Her er det, at I også husker de skoler, I ikke nødvendigvis har medlemmer på. En af målsætningerne i denne kampagne fra ledelsens side er at få flere faglige medlemmer. Derfor er det ekstra vigtigt at sørge for at der også kommer materiale ud på de tekniske skoler. Her er masser af hjælp at hente. Tøv ikke med at skrive til vores faglige konsulent Jens Anton på jensanton@sfu.dk

· Endelig skal du relativt hurtigt sørge for at der bliver holdt introduktionsmøder der kan være med til at tiltrække nye medlemmer. Til det kan du altid få masser af hjælp fra din ledelseskontaktperson som f.eks kan komme ud og holde oplæg for alle interesserede.
Snak i det hele taget meget med din regionssekretær i løbet af hele perioden. Han/hun har nogle gode kontakter i ledelsen og han/hun vil ofte være behjælpelig med gode råd og vigtig erfaring.

Kampagnens forløb
Kampagnen bliver sparket i gang d. 17. august i slutningen af SFU’s EU konference.
Fra kampagnens start omdannes http://www.sfu.dk til kampagnehjemmeside, ligesom SFUnet bliver oversvømmet i artikler om kampagnen, og om hvordan man får stablet aktiviteter på benene. Gennem hele kampagnen vil det være muligt at finde hjælp på SFUnet og kampagne opdateringer og konkurrencer på kampagnehjemmesiden.

Fra uge 35 starter velfærdsbussens turné gennem hele landet. Den har I som kontaktpersoner ikke noget ansvar for at bestille eller få til at køre, den bliver bemandet med folk fra kampagnegruppen og landsledelsen og har til opgave at køre rundt til landets tekniske skoler med en masse lir og materialer for at nå ud il en gruppe unge, SFU ikke normalt er så gode til at få fat på, nemlig eleverne på de tekniske skoler.
I er naturligvis meget velkomne til at kigge forbi derude. Det er meningen, at bussen skal indgyde afslappet lounge-stemning med strandstole, hygge og politisk samvær.

I september og oktober er der lokaleleder-skoling i hele landet. Her vil alle kontaktpersoner, kasserere og regionskontaktpersoner få muligheden for at blive grundigt skolet i alle aspekter af deres post, så i bagefter er helt klar på at få afholdt den første af de tre store nationale events der afholdes i løbet af skolestartskampagnen, nemlig velfærdssamlingen.

I september holdes der velfærdssamlinger landet over. Da velfærdssamlingen er et regionalt event, foregår meget af planlægningen i regions-regi. Det, du som kontaktperson kan gøre, er at hjælpe til med at få folk til at engagere sig i regionsarbejdet og tage med til planlægningsmøderne. Det kan du gøre ved at kombinere det med noget hygge. Hvis I ikke lige har tid til at lave et eller andet sammen med de andre fra regionen i forbindelse med mødet, så kan afdelingen evt. drikke en sodavand/øl/kop kaffe/smoothie/the før mødet, eller bage en kage og tage med i bussen for at sørge for at det også bliver lidt hyggeligt at tage af sted. Under alle omstændigheder er det smart at give god besked om hvordan I tager af sted til mødet, så I ender med at tage af sted i samlet flok. Det er altid hyggeligere

I perioden fra uge 35-39 er der forholdsvis frie tøjler. Her kan I med rette sørge for, at jeres uddannelsessteder bliver forsynet med materialer fra SFU. Hvis I har nogle fede velfærdsorienterede aktioner I brænder inde med, så er det her der er masser af plads til at fyre dem af. Det er også her i skal begynde at gøre folk opmærksomme på at der kommer store nationale velfærdsdemonstrationer d. 7. oktober. Hvis der er en i jeres by skal folk selvfølgelig være klar over det, og hvis der ikke er, skal I gøre opmærksom på, at SFU er med til at arrangere fælles afrejse i bus eller lignende.

I uge 39/40 bliver der holdt velfærdskoncerter landet over. Ligesom velfærdssamlingerne er koncerterne regionale. Det vil sige at jeres opgave i forhold til jeres egen afdeling igen er at sørge for, at folk tager med til møderne, hvor koncerten afholdes. Hvis ikke koncerten afholdes i jeres by, er det en rigtig god idé at tage med til koncerten for oplevelsen af regionssamarbejde og for at vise modstanden mod nedskæringer i velfærden.

Fra d. 1-7. oktober skal der være læserbrevsstorm i de danske aviser! Det kunne I evt. gøre til en hyggelig eftermiddag i afdelingen, hvor I sidder jer sammen og diskuterer hvad I mener det skal indeholde og hjælper hinanden med at få skrevet en masse gode læserbreve som i kan sende ind til de lokale aviser. Her hjælper det selvfølgelig altid på hyggen hvis der er kageJ
Hvis I ikke ved hvordan man skriver et læserbrev, ligger der guides til læserbrevsskrivning på SFUnet. Her kan I også finde mail adresser på avisernes forskellige debat redaktioner.

D.7. oktober – Aktionsevent
Hvad enten om I er fra en by der holder velfærdsdemonstrationer eller ej, så er 7. oktober den dag, hvor de sidste skal overtales til at tage med. Det er desuden Folketingets åbningsdag, så det har desuden en vigtig symbolværdi, at der er aktioner over hele landet, der markerer modstanden mod ”Foghs rædselsregime”. Det kan I gøre ved at sørge for der sker noget spændende, der fanger folks opmærksomhed på dagen. Det kunne f.eks være en førfest med noget musik og gøgl før aktionen går i gang, eller før I tager bussen til demonstration. Under alle omstændigheder vil det være en super god ide lige at få styr på om der er arrangeret busser til en demonstration i nærheden, og det vil der være mange steder. Den bustur kan I i afdelingen så være med til at opreklamere.

Husk afdelingsdokumentation!
Som du sikkert har hørt før, er SFU afhængige af de penge, vi kan få fra DUF – Dansk Ungdoms Fællesråd. For at vi kan få de penge er vi nød til at kunne bevise at vi rent faktisk bruger de penge til at lave en masse socialisme. Derfor er det en af dine vigtigste opgaver som kontaktperson at sørge for at få sendt alt der kan bruges som afdelingsdokumentation ind til SFU. Den nemmeste måde at gøre det på er at tilføje afdelingsdokumemtation@sfu.dk til jeres mailing-liste. Udover det skal i huske at få skrevet referat af møderne, tage billeder hver gang i holder noget, smække dato på og sende dem ind til SFU. Alt fra pressemeddelelser til avis udklip kan bruges så længe det indeholder en beskrivelse af hvad i har lavet og afdelingens og de deltagende medlemmers navne.

Til sidst skal I huske, at I altid kan tinge til SFU på 35 36 17 77 og spørge om hjælp til alverdens arrangementer.

Dette indlæg blev udgivet i Afdelingsarbejde: Generelt, Info: Kampagner, Skoling: Skolingsartikler. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s