De virale medier – internettet

I denne skolestartskampagne og i afdelingsarbejdet generelt er det vigtigt, at I sørger for, at folk er bevidste om, at I er der og hvad I går og laver. Det siger sig selv, at der ikke kommer særlig mange til en velfærdssamling eller en velfærdskoncert, hvis folk ikke ved, at I holder det. En nem og billig måde at gøre det på er ved at bruge de såkaldte ”virale medier”. Dvs. Facebook, MySpace, ARTO og andre lignende sider, hvor unge bruger deres tid. Herunder får I en guide både til hvordan I kommer i gang og hvordan I får det bedste ud af jeres Facebook-grupper og MySpace-profiler, hvis I allerede har dem.

Facebook
På Facebook har I mulighed for at oprette en gruppe til jeres afdeling og evt. til jeres region. Via den kan i give et fint billede af hvad jeres afdeling går og laver og hvad I står for, ligesom I også kan uploade billeder fra aktioner, koncerter, fester osv. når I holder dem.
I forhold til skolestartskampagnen er det vigtigste, at I kan gøre gennem Facebook at oprette et event, når I holder velfærdssamling, koncert, demonstration eller hvad I ellers kan finde på. Det gør I gennem gruppen, og så kan alle medlemmer af gruppen invitere alle deres venner til jeres event. På den måde kan I nemt, hurtigt og helt gratis få spredt ordet om jeres event ud til flere hundrede mennesker.
Når I laver eventen er det samtidig også vigtigt at huske, at I også skal lave en event, der ser spændende nok ud til, at folk gider komme til det. Derfor er det meget smart lige at huske at sætte nogle billeder ind og at lave en spændende beskrivelse af, hvad der kommer til at ske. Selvfølgelig er det også super vigtigt, at I sørger for, at alle formelle detaljer som tid og sted også er helt på plads.
Endelig skal I lige sørge for, at I under både gruppen og eventens indstillinger sørger for, at arrangementet står som ”åbent” ellers kan folk ikke bare melde sig til eller invitere flere folk, og så går pointen lidt af detJ

MySpace
På MySpace har I mulighed for at oprette en profil til jeres afdeling. Her er der lidt flere muligheder i forhold til layout, end der er på Facebook. Hvis man er villig til at bruge lidt tid på det, kan man faktisk næsten bruge MySpace som en gratis hjemmeside.
Udover at I kan designe profil mere eller mindre som med MySpace’s ”profileeditor”, kan I også oprette en kalender. Her skal I selvfølgelig sætte de store begivenheder som velfærdsamlingen og koncerten ind, men hvis I planlægger mødedatoer længere tid i forvejen kan i også sætte de datoer ind i kalenderen, så nye medlemmer og interesserede kan komme forbi, når I holder møde. MySpace er ligesom Facebook, også et oplagt sted at opreklamere intromøder i forbindelse med skolestartskampagnen. Udover kalenderen kan man på MySpace også sende en bulletin med informationer om en event til alle dem der er venner med jer på MySpace. Den kan folk så sende videre, så ordet bliver spredt ud. Endelig kan I også blogge på MySpace. Hvis nogle af jer f.eks. skriver et læser brev, så kan det ligges op på MySpace og forhåbentlig blive læst en ekstra gang.

Hjemmesider
Meget ofte er en rigtig hjemmeside for dyr til de fleste afdelinger. Det betyder dog ikke at man ikke sagtens kan finde nogle alternativer som er noget billigere.
Et af de alternativer kunne være at få sig en wordpress-hjemmeside. En wordpress hjemmeside er opbygget ligesom SFUnet og er i virkeligheden en blog hvor i løbende kan lave nye indlæg dele siden op i faner. Præcis som i kender det fra SFUnet.
I kan få en wordpress hjemmeside på http://www.wordpress.com. Som udgangspunkt kan vil jeres domæne være http://www.noget-i-selv-vælger.wordpress.com, men hvis I gerne vil satse på jeres hjemme side kan i købe et domæne for ca. 89 kr.

Et par huskeregler

Hvad enten I bruger Facebook, MySpace eller har jeres egen hjemmeside, er der et par ting, der er vigtige at huske, når I bruger de virale medier.

· Husk at opdatere jeres side jævnligt. Hvis der ikke sker noget jævnligt, så er der ikke nogen der gider gå derind.
· Gør lidt reklame for jeres side. For at I kan bruge jeres side til noget bliver folk også nødt til at vide, at den er der. Det kan I f.eks. gøre ved at skrive adressen nederst på jeres bannere, flyers og plakater, når I holder en aktion. Hvis I har lyst kan i f.eks. også linke til jeres side på MSN som personlig meddelelseJ
· Overvej hvilket medie der er bedst egnet i specifikke situationer. De forskellige medier har forskellige muligheder. Kan man nok regne med, at hvis man skal have opreklameret en event, så vil det være en fordel af bruge f.eks. Facebook, da et Facebook arrangement, umiddelbart vil kunne nå ud til rigtig mange mennesker hvis alle folk er gode til at sende en invitation videre til deres venner. Hvis I derimod gerne vil have et sted hvor i kan gå mere i dybden med jeres arbejde osv, så vil en hjemmeside som f.eks. en wordpress nok være at foretrække.

Advertisements
Dette indlæg blev udgivet i Info: Kampagner, Skoling: Skolingsartikler og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s