Sådan holder afdelingen styr på økonomien

Dette er en kort introduktion til, hvad posten som afdelingskasser omfatter og nogle gode råd til, hvordan arbejdet gøres så let som muligt.

En ordentlig økonomi kan betyde utrolig meget for en afdelings muligheder for at lave politisk arbejde. Derfor spiller kassereren en meget vigtig rolle i afdelingen. Der er kasserens opgave at tage vare på afdelingens økonomi og være med til at sikre, at der faktisk er penge til de aktiviteter, afdelingen vælger at lave.

Det kan godt virke lidt uoverskueligt som ny kasserer, men her er nogle gode råd, som kan være med til at gøre det hele meget lettere. Har man først indarbejdet nogle rutiner, behøver arbejdet ikke tage ret mange kræfter.

Bogføring og regnskab

Det er meget vigtigt, at du sørger for at have styr på alle indtægter og udgifter for afdelingen. Regel nummer ét lyder, at der altid skal være bilag (specificerede kvitteringer) for alt, hvad der går gennem kassen. De skal bogføres løbende, så du altid ved, hvor mange penge, afdelingen har at lave politisk arbejde for. Når regnskabsåret er slut, skal indtægter og udgifter regnes sammen, bilag checkes, kassen afstemmes og et regnskab udfærdiges. Et ordentligt regnskab er oftest en betingelse for at kunne få tilskud til afdelingen.

Bankkonti

De fleste banker har en bestemt type konto til foreninger. Det er en god idé, hvis både kontaktpersonen og kassereren er hæveberettigede til jeres konto. Før I vælger bank, så husk at undersøge, hvilke gebyrer, de opkræver.

Kontingent

En vital del af en afdelings økonomi er de lokale kontingenter. Næsten alle afdelinger opererer med et lokalt kontingent, og det vil jeg anbefale at I også gør. Det er vigtigt, at indkrævningerne foregår regelmæssigt – f.eks. én eller to gange om året på et fast tidspunkt. Kontingentet skal passe til afdelingens behov. Det ligger typisk mellem 50 og 100 kroner om året.

Lokaler

Har afdelingen lokaler, er der nogle ting, I skal være opmærksomme på. Det er ganske rart – men både dyrt og besværligt at have lokaler. I skal være sikre på, at I har tilstrækkelige behov og resurser, før I slår til. Pas på, at der ikke er en ejendomshaj, der tager røven på jer. Og vær opmærksom på de muligheder kommunen tilbyder for at bidrage til betalingen af huslejen.

Tilskud

Økonomien kan nogle gange være en begrænsning for SFU-arbejdet. Men der er faktisk en lang række muligheder for tilskud for SFU-afdelinger. Der er nogle, I har ret til, og nogle det er mere usikkert, om I kan få. Her er der kun nævnt nogle få. Med lidt fantasi og lidt arbejde, kan det faktisk lade sig gøre at skaffe en del penge.

Alle foreninger med mindst 5 medlemmer under 25 år i en kommune har ifølge folkeoplysningsloven ret til aktivitetstilskud. Det udbetales én gang årligt med et fast beløb pr. medlem – nogle steder kun pr. lokalt betalende medlem! Sørg for at kende datoen – spørg på fritidsforvaltningen.

Har din afdeling lokaler, kan man som oftest opnå til at få refunderet en stor procentdel (ca. 65 % af jeres udgifter). Praksis er meget forskellig fra kommune til kommune, så spørg dem!

Kommunen kan – men skal ikke – refundere en vis del af deltagergebyret på lederkurser (faktisk alle SFU’s kurser er lederkurser). Også her er der stor forskel på praksis. Kontakt den forvaltning der har med ungdomsarbejde at gøre, og hør mere om mulighederne i din kommune.

SFU har to fonde: opstartsstøttefonden for afdelinger under opstart og aktivitetsfonden der giver støtte til nyskabende aktiviteter i SFU. Kontakt Landskontoret på sfu@sfu.dk eller 35 36 17 77 for mere information.

Prøv at tale med jeres lokale SF-partiforening(er). Det kunne meget vel tænkes, at de ville støtte jer – enten med et fast beløb eller ved tilskud til konkrete projekter.

Andre tilskudsformer

Derudover er der en række andre muligheder for støtte. De vigtigste skal lige nævnes her:

Alle kommuner har en såkaldt 5 % -pulje ifølge folkeoplysningsloven til nye og tværgående aktiviteter. Få retningslinier fra fritidsforvaltningen i din kommune.

Det kan til tider lykkes at få tilskud fra fagforeninger. Slå op i telefonbogen og skriv en god ansøgning.

Du er altid velkommen til at kontakte SFUs Organisationskonsulent for at få en idé til hvad man kan søge, og få hjælp til at lave en god ansøgning. Det kan du gøre ved at skrive til sfu@sfu.dk eller ringe på 35 36 17 77 og spørge efter organisationskonsulenterne.

Dette indlæg blev udgivet i Afdelingsarbejde: Økonomi og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s