Det Frie Gymnasium er blevet ramt af regeringen

Af Anton Nikolaj Schäd, elev på Det frie Gymnasium og med­lem af SFUs Fagligt Landsudvalg

Siden VK-regeringen trådte til i 2001, har en skjult kamp udspillet sig mellem regeringens korsridder, Bertel Haarder, og Det frie Gymna­sium – Sorte Bertel ønsker mere end noget andet at ensrette den skole, der står for alt det, som han ikke gør: Reelt skoledemokrati og en helhedsorienteret projektun­dervisning, der sætter eleverne i stand til at gennemskue det omgi­vende samfunds begrænsninger.

Det frie Gymnasium (DfG) er et gymnasium på Nørrebro og har siden skolens oprettelse været en torn i øjet på de borgerliges reaktio­nære uddannelsespolitik. Som en af de eneste skoler i Danmark har DfG nemlig været styret direkte af eleverne ved det skolemøde, der var højeste myndighed på skolen indtil nu.

Elevernes medbestemmelse har skabt en skole, der næppe har tilfredsstillet de borgerliges ønske om ensretning. Projektorienterede gruppeeksamener erstattede hur­tigt den individuelle eksamination i kongerækker og kasserollebøjninger, de elev-orienterede standpunktska­rakterer blev erstattet af halvårlige skriftlige og mundtlige evalueringer af både lærere og elever og de lidet populære fag ”oldtidskundskab” og ”religion” blev bragt up-to-date med faget kulturhistorie.

Som det absolut eneste gymnasium tilbød DfG også teaterfag på højt niveau, hvorfra mange professionelle skuespillere er blevet udklækket.

Alle disse særpræg har dog også været afhængig af de dispensationer, som Undervisningsministeriet har givet frem til d. 17. juni 2005. Men Bertel Haarder har nu egenhændigt afvist at dispensere for den nye gym­nasiereform – en gymnasiereform, der ellers tydeligvis er blevet inspire­ret af DfG’s arbejde med projektori­enteret, tværfagligt gruppearbejde.

Teaterfag på højt niveau er dermed fjernet helt fra Danmarkskortet, kul­turhistorie igen erstattet af oldtids­kundskab og religion, standpunkts­karaktererne er nu blevet tvunget igennem, og individuelle eksamener er nu desværre hverdag for eleverne på DfG – alt sammen pga. regerin­gens ubarmhjertige ensretningstogt.

Regeringen med Bertel Haarder i spidsen påstår, at gruppeeksamen er ansvarsforflygtigende, men det passer ikke! Gruppeeksamen er i høj grad motiverende og ansvarskræ­vende.

Regeringen med Bertel Haarder i spidsen påstår, at karaktererne skal bruges til at fremme den enkelte elevs faglige udvikling, men det passer heller ikke! Karakterer skal og kan ikke bruges til at dygtiggøre eleverne, men derimod af erhvervs­livet til nemt og effektivt at inddele eleverne i en under-, mellem- og overklasse.

Regeringen med Bertel Haarder i spidsen påstår, at ændringerne er et uundgåeligt resultat af fremtidens globalisering, men det er i bedste fald et tegn på uvidenhed! Bertel Ha­arders modvilje mod DfG er ikke et resultat af en pædagogisk eller faglig uenighed, men derimod regeringens reaktionære og højreorienterede korstog, der i koldt blod har nedslag­tet en progressiv skole.

Denne artikel blev førstegang bragt i Aktivisten Intern, et nu nedlagt SFU blad, i september 2006

Dette indlæg blev udgivet i Skoling: Skolingsartikler og tagget . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s